educant

continguts per acompanyar a mares i pares en el creixement dels seus fills i filles

select
escriu | llegeix comentaris sobre l’article Compartir

compartir aquest contingut:

La Tafanera Menéame Digg Facebook

educant | reflexió


Ioga en família


Compartir i gaudir una sessió amb els infants


Alta en Web: març 2009

Tere Puig

El ioga en família és una activitat lúdica que integra l’aprenentatge, a través de l’experiència, de les tècniques mil·lenàries que ofereix el ioga.
Compartir una sessió de ioga amb els infants i gaudir-ne requereix que separem i acceptem que tots aprenem per imitació, que els infants mantenen la capacitat de captar i integrar experiències i informació, encara que estiguin en moviment, i que la idea que la relaxació implica immobilitat és quelcom après i no necessàriament real.


Tothom aprenem per imitació

Boris Cyrulnik ens explica en el seu llibre De cuerpo y alma un experiment realitzat amb ximpanzés: mesurant les respostes cerebrals d’un grup de ximpanzés en realitzar determinats moviments es van adonar que aquestes eren les mateixes en un altre grup de ximpanzés que estava simplement observant. Aquest fet ens corrobora que l’aprenentatge és per imitació.

Els adults som els responsables d’escollir els ambients on es desenvolupen els més petits, perquè els ambients influeixen en la concreció d’unes connexions neuronals i no d’altres. L’entorn determina allò que l’infant aprèn. Decidir si passem el nostre temps lliure en un centre comercial o passejant en un entorn natural, enmig d’un grup de gent crispada o dins d’un entorn relaxat és important i tindrà efectes diferents en l’infant i també en l’adult.


Els infants mantenen la capacitat de captar i integrar experiències i informació encara estant en moviment

Els anys d’educació que hem rebut ens han creat certs hàbits que ara entenem com quelcom inherent en l’ésser humà. Hem oblidat que
érem diferents abans d’integrar totes les experiències que hem viscut.
Observar als més petits ens ajuda a recordar el que vàrem ésser, reconeixent certes aptituds realment preuades: capacitat de gaudir, espontaneïtat, llibertat en l’expressió i la creació... Tot això fa que un infant sigui absolutament capaç de realitzar un aprenentatge estant de ple en moviment. És més, necessita involucrar tot el seu cos en l’aprenentatge perquè aquest sigui efectiu i real. L’infant no es percep
com un conjunt de peces: cap, mans, pensament... sinó que té una percepció global de si mateix i, per tant, no comprèn que per escoltar sigui necessari estar quiet. Per exemple: l’infant està convençut que no escolta solament amb les orelles, perquè percep la vibració a través de la seva pell i la sent diferent segons estigui a la vora o lluny, segons la postura... I sembla lògic que davant d’una veu intentarà obtenir el màxim d’experiències que aquesta li ofereix juntament amb el seu cos.


La idea que la relaxació implica immobilitat és quelcom après i no necessàriament real

En el cos tot és moviment: el batec del cor, la respiració, moviments intestinals, els fluids que ens recorren... El mateix succeeix en l’àrea del pensament, una idea segueix a una altra contínuament. És cert que la immobilitat física (muscular-esquelètica) ens ajuda a calmar la ment, mantenint-nos atents a la seva activitat; però és necessari recordar que aquesta immobilitat s’aprèn amb anys de pràctica i que, una vegada integrada, és molt probable que ja no sigui necessària per mantenir la serenitat per la qual fou desenvolupada.

És molt diferent un infant ansiós que un infant en moviment. Per tant, el fet que un infant estigui immòbil no és sinònim que estigui relaxat i a la inversa. El que sí pot succeir és que enfront a un infant en moviment l’adult es posi nerviós; però aquest és un tema que pertoca a l’adult i no a l’infant.

Relaxar-se en el moviment és una de les coses meravelloses que els infants ens poden ajudar a recordar.

Molts pares i mares al final de la primera classe expressen “Ell/a s’ho ha passat d’allò més bé... I jo també!”. Fent ioga en família l’adult descobreix que és possible fer activitats amb els més petits de manera relaxada i divertida per a tots. El que s’aprèn a la classe de ioga, en mica en mica, es va aplicant a la resta d’activitats compartides fent que el dia a dia sigui cada vegada més fluid, fàcil i atractiu per als grans i per als petits. A la web de l’associació Yoga para Nacer y Crecer, www.yogaparanacerycrecer.blogspot.com, trobareu els professionals als quals us podeu adreçar per practicar.



info

Tere Puig
imparteix tallers de ioga en família des de l’any 2002. Comença la seva formació en Kundalini Ioga amb en Hargobind Singh Khalsa l’any 1998 i la seva experiència de la maternitat la porta a centrar tota la seva activitat professional en la pràctica, la investigació i la divulgació del ioga en l’embaràs i la criança.

Actualment dirigeix el Programa de Embarazo y Crianza en els centres Happy Yoga de Barcelona, presideix l’Associación Yoga para Nacer y Crecer, imparteix regularment ioga per la família i sessions de preparació al part, la maternitat i la paternitat. Acaba de publicar una col·lecció de contes per a infants.

Contacte | 616 596 289 | yoganyc@yahoo.es |www.yogaparanacerycrecer.blogspot.com


imatge | Tere Puig